کد مطلب:193118 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:102

مراد از روح در فرمایش خدا: (و أوحینا الیک روحا) چیست؟
سوره ی شوری: آیه ی 52

1- ابوبصیر و كنانی گویند: به امام صادق - علیه السلام - عرض كردیم: خدا ما را فدای شما كند، معنی این فرمایش خدای متعال: (و كذلك أوحینا الیك روحا من أمرنا ما كنت تدری ما الكتاب و لا الایمان و لكن جعلناه نورا نهدی به من نشاء من عبادنا و انك لتهدی إلی صراط مستقیم) «همان گونه كه (بر پیامبران پیشین وحی فرستادیم) بر تو نیز روحی را به فرمان خود وحی كردیم؛ تو پیش از این نمی دانستی كتاب و ایمان چیست (و از محتوای قرآن آگاه



[ صفحه 190]



نبودی)؛ ولی ما آن را نوری قرار دادیم كه به وسیله ی آن هر كس از بندگان خویش را بخواهیم هدایت می كنیم؛ و تو مسلما به سوی راه راست هدایت می كنی» چیست؟

حضرت فرمود: ای ابا محمد؛ روح مخلوقی است كه از جبرئیل و میكائیل عظیمتر است، با رسول اكرم - صلی الله علیه و آله و سلم - بود، كه به او خبر می داد و او را حفظ می كرد، و او با ائمه - علیهم السلام - است به آنها خبر می دهد، و آنها را حفظ می كند. [1] .

ابوبصیر گوید: از امام صادق - علیه السلام - راجع به قول خدا: (و كذلك أوحینا الیك روحا من أمرنا ما كنت تدری ما الكتاب و لا الایمان) «همان گونه كه بر پیامبران پیشین وحی فرستادیم بر تو نیز روحی را به فرمان خود وحی كردیم و تو پیش از این نمی دانستی كتاب و ایمان چیست؟

فرمود: آن مخلوقی است از مخلوقات خدای عزوجل، بزرگتر از جبرئیل و میكائیل، كه همیشه همراه پیغمبر - صلی الله علیه و آله و سلم - بود، به او خبر می داد، و رهبریش می كرد و او همراه امامان بعد از او نیز می باشد. [2] .


[1] كنز الفوائد: 287. بحارالأنوار: ج 24 ص 319 ح 25.

[2] اصول كافي: ج 2 ص 17 ح 3.